INSPIRATIEWEEK OP CURAÇAO: OPGROEIEN IN VERBINDING

21 – 26 JANUARI 2023

TRAININGEN EN WORKSHOPS

Voor ouders, professionals, kinderen en pubers.

Een groep enthousiaste, gemotiveerde professionals uit Nederland heeft in samenwerking met Mishane Arendell op Curaçao een inspiratieweek samengesteld. Wij komen graag onze kennis en kunde delen!

WORKSHOPS ZATERDAG 21 JANUARI

Op zaterdag 21 januari starten wij de week met diverse korte workshops. Deze zijn toegankelijk voor iedereen die interesse heeft.

TRAININGEN EN WORKSHOPS

Van maandag 23 t/m donderdag 26 januari bieden we diverse trainingen en workshops aan voor diverse doelgroepen. Wat spreekt jou aan? Waar heb jij behoefte aan? Onder de afbeelding vind je verdere toelichting.

Meld je z.s.m. aan want vol = vol. Je aanmelding is definitief na betaling.

Klik op de afbeelding voor het downloaden van de flyer.

TOELICHTING TRAININGEN/WORKSHOPS

1. Training SOS kinderen en emoties (Susan van Asten)

In jouw werk heb je te maken met veel verschillende kinderen en ouders. De combinatie van gedrag en onderliggende problematiek zorgt regelmatig voor heftige emoties. Inzicht in emoties en er op een effectieve manier op reageren, maakt het verschil. Deze training biedt concrete tips en handvatten waarmee je jouw vaardigheden ontwikkelt in het coachen/begeleiden van kinderen en/of ouders in het op een gezonde manier omgaan met emoties. Deze training is zeer geliefd in Nederland en inmiddels door 100en cursisten gevolgd. Ook teams van scholen en kinderdagblijven volgen deze training. Nu jouw kans om deze training deels live op Curaçao te volgen! De training bestaat uit 2 middagen en daarna nog 2x een online bijeenkomst die we samen afspreken. Totaal 12 uur.

2. Workshop Baby- en kindergebaren op de groep (Sanne van Mulligen)

Tijdens deze workshop krijg je informatie over wat babygebaren nu precies zijn en hoe je deze gebaren kunt gebruiken in de dagelijkse gang van zaken. We laten veel voorbeelden zien en oefenen gebaren aan de hand van een dagschema uit de kinderopvang. Daarnaast krijgen de deelnemers tips hoe ze deze gebaren kunnen toepassen bij dagelijkse bezigheden zoals liedjes zingen, voorlezen, eten/drinken en verschonen.

3. Workshop (Beweeg)oefeningen voor hooggevoelige kinderen (Lea Hendriks)

Een praktische workshop van 3 uur waarin Lea je laat kennismaken met verschillende oefeningen en beweegoefeningen die zij al jaren gebruikt in haar praktijk bij hooggevoelige kinderen. Hoe leer je een kind opkomen voor zichzelf middels oefeningen? Met welke oefening geef je een kind zelfvertrouwen? Dit ga je ontdekken en ervaren in deze workshop, zodat je ze zelf kunt toepassen.

4. Training executieve functies; ze sturen je gedachten, gedrag en gevoel (Manon Arts)

Executieve functies zijn de vaardigheden die je nodig hebt om zelfstandig te functioneren. Je gebruikt ze voortdurend in het dagelijks leven en ze zijn onmisbaar voor het succesvol volgen van lessen en het maken van huiswerk. Executieve vaardigheden liggen ten grondslag aan leerstrategieën en studievaardigheden en dus het leerrendement van onze jeugd. Tijdens de training maak je uitgebreid kennis met executieve functies en leer je hoe je vanuit vertrouwen het gesprek aan kunt gaan om bewustwording en ontwikkeling te creëren. Bovendien herken en weet je na de training hoe je ondersteunende materialen zoals prentenboeken en spelletjes kunt inzetten om executieve functies te verbeteren.

5. Workshop Baby- en kindergebaren in het gezin (Sanne van Mulligen)

Tijdens deze workshop krijg je informatie over wat baby- en kindergebaren precies zijn en wat het belang hiervan is. Waarom zou ik mijn (horende) kind, baby- en kindergebaren leren. Baby- en kindergebaren wil zeggen; het ondersteunen van gesproken taal door middel van gebaren. Op deze manier geef jij je kind een middel in handen om zich te uiten. Hierdoor zullen frustraties zowel bij de baby/kind als ouder/opvoeder minder vaak voorkomen.

6. Workshop Hooggevoeligheid bij volwassenen (Lea Hendriks)

Wil jij meer weten over hooggevoeligheid voor jezelf als volwassene? Dan is deze workshop van 1 ½ uur iets voor jou. Tijdens deze workshop vertelt Lea je wat hooggevoeligheid is en deelt ze enkele feiten hierover met jou. De voordelen van het hooggevoelig zijn worden belicht. Maar ook de uitdagingen die het met zich mee kan brengen. Daarnaast legt Lea je uit hoe de diepere verwerking van alle prikkels bij hooggevoelige personen gaat.

7. Training Rust en verbinding op de groep (Sanne van Mulligen)

Ben je leerkracht op een school voor speciaal of regulier basisonderwijs? Werk je in de kinderopvang, bij een bso of peuterspeelzaal en wil je rust, ontspanning en verbinding in jouw groep? Binnen de training rust en verbinding op de groep staat Happy Kids Massage centraal, dit is een vorm van kindermassage die over de kleding heen gegeven wordt, in de meeste gevallen op de rug en in groepen of klassikaal geven kinderen het aan elkaar. 

8. Workshop Help, hoe ga ik met mijn emoties om? (Renske Gerritse)

De puberteit is voor jongeren een onstuimige periode. Door alle snelle veranderingen in lichaam en geest is het een turbulente tijd. Het gedeelte van de hersenen dat verantwoordelijk is voor rede, relativering en het bijsturen van gedrag is rond deze periode nog volop in ontwikkeling. Emoties spelen in deze fase van de ontwikkeling een belangrijke rol, welke regelmatig wordt onderschat. Om pubers hierin te ondersteunen heeft Kr8 Coaching een workshop ontwikkeld voor pubers. De jongeren leren tijdens de workshop op actieve, pratische en doelgerichte wijze de functies van de verschillende basisemoties. Daarnaast gaan ze emoties herkennen bij zichzelf en elkaar en leren ze benoemen van hun emoties. Tijdens de workshop worden theorie en actieve werkvormen met elkaar afgewisseld.

9. Workshop Pubers en emoties (Renske Gerritse)

Tijdens deze workshop neemt Renske je mee in de wereld van de emoties van een puber.
Er wordt stil gestaan bij de ontwikkeling van het puberbrein, gierende hormonen en risicogedrag in relatie tot de emotie-ontwikkeling. In ongeveer 3 uur bespreekt Renske graag met jullie enkele door jullie ingebrachte praktijkvoorbeelden. Na afloop van de workshop beschik je over praktische tips en opdrachten om samen met pubers aan de slag te gaan.

10. Workshop Rust en verbinding in het gezin (Sanne van Mulligen)

Als ouder is het je heel wat waard dat je kinderen lekker in hun vel zitten. Dat ze zich op een ontspannen manier kunnen ontwikkelen en dat jij voldoende kennis, vaardigheden en materiaal tot je beschikking hebt om hen daarbij te ondersteunen. Met deze workshop kun je dit realiseren. Tijdens deze avond krijg je informatie over hoe de methode van Happy kids massage werkt. Wat is aanraken? Wat doet het? En hoe kan dat? Daarnaast gaan we verschillende werkvormen bekijken en uitproberen. Zo ervaar je zelf wat zachte, respectvolle, gewenste aanraking met je doet en heb je direct materiaal waarmee je zelf aan de slag kunt.

11. Workshop executieve functies  (Manon Arts)

Tijdens de workshop maak je kort kennis met executieve functies en leer je hoe je vanuit vertrouwen het gesprek aan kunt gaan om bewustwording en ontwikkeling te creëren. Bovendien herken en weet je na de workshop hoe je ondersteunende materialen zoals prentenboeken en spelletjes kunt inzetten om executieve functies te verbeteren. Pak 10 minuten in je dag en ze zijn bijna allemaal aan het werk geweest. Ze werken allemaal samen.

12. Workshop Mijn masker af – de film (Gertie Mooren)

Tijdens deze workshop bekijken we de film ‘Mijn Masker Af’, die onlangs in première ging. De film handelt om de klas van juf Bo. De klas van juf Bo wordt geconfronteerd met een leerling die teveel pillen heeft geslikt. In het gesprek met haar leerlingen komt juf Bo erachter dat dit kwam door onbesproken verlies. En ook merkte ze dat er bij iedereen wel iets speelt, maar dat ze er maar weinig over weet. Ze wil meer openheid in de klas, maar stuit tegen veel muren op. In de film komen veel verliesthema’s aan de orde. En ook de maatschappelijke discussie: wie is er verantwoordelijk voor het welzijn van leerlingen? School, individuele leerkrachten, ouders, hulpverleners of instanties en politiek? Wat kunnen we doen om kinderen en jongeren beter in hun vel te krijgen?

13. Training Relax! Stralend jezelf (Christel Lubse)

Welbevinden is de basis van alles. Zit een kind lekker in zijn vel dan zal het tot ontwikkeling, uiten, leren komen. Het zal genieten en plezier maken, veerkrachtig zijn en makkelijker om kunnen gaan met zijn emoties en vol zelfvertrouwen in zijn schoenen staan. Hoe zorgen we er als professionals in ons werk in de basis voor dat de kinderen waarmee we werken lekker in hun vel zitten? En wat als ze niet lekker in hun vel zitten? In deze inspiratietraining krijg je een toolbox vol inspiratie, tips, achtergrondinformatie en oefeningen om kinderen vanuit ontspanningstools vanuit 6 verschillende stappen (gekoppeld aan de 6 kenmerken van welbevinden) een boost te geven op sociaal-emotioneel vlak.


14. Workshop Emoties bij jongeren met een lichtverstandelijke beperking (Renske Gerritse)

Emoties zijn soms best lastig, zeker voor jongeren met een licht verstandelijke beperking. In deze workshop van 3 uur, krijg je inspiratie en concrete tips om jongeren met een licht verstandelijke beperking te ondersteunen in hun emotie-ontwikkeling.

15. Training Hooggevoelige kinderen (Lea Hendriks)

Een training van 4 uur waarin je hooggevoelig zijn ontdekt. Er is aandacht voor introverte en extraverte hooggevoelige kinderen. Kort komt ADHD – ASS – HB in relatie tot hooggevoeligheid aan de orde. We gaan in op het gebruiken van een vragenlijst om de kenmerken van hooggevoelige kinderen helder te krijgen. Je krijgt een ervaringsverhaal te zien en horen van een hooggevoelig kind. Ook is er ruimte om de twee methodieken Otto en het Buitengewoon Mezelf Spel te bekijken en kort mee te leren werken. De hele middag geeft Lea praktische tips en oefeningen die je meteen de volgende dag in kunt zetten.

16. Training Kinderen en jongeren helpen bij verlies (Gertie Mooren)

Iedereen wordt ooit geconfronteerd met een verlies. Het gaat er niet om wát je meemaakt maar hoe je hier zélf, samen met anderen, mee omgaat. We kunnen elkaar op een eenvoudige manier helpen. Dat wordt simpel duidelijk middels de Lifeboat-methodiek. De Lifeboat-methodiek is gebaseerd op het duaal procesmodel van Stroebe en Schut. De Lifeboat staat metafoor voor iemands hele leven en is gericht op veerkracht en eigen regie. Hoe kan jij iemand helpen die problemen ervaart naar aanleiding van een verlies? Hoe kom je erachter wat er precies speelt? En wat kan je doen om lastige (verlies)thema’s binnen een gezin of in de klas te bespreken? Deze Lifeboat-training werkt met simpele materialen, die je bij elk vraagstuk kunt neerzetten. In één oogopslag wordt vaak al duidelijk wat het probleem is en ook wat de verandering van koers zou kunnen zijn. De training bevat naast theoretische inzichten vooral ruimte om zelf praktisch aan de slag te gaan.

17. Workshop Tips voor leerkrachten met hooggevoelige kinderen in de klas (Lea Hendriks)

Ben jij op zoek naar praktische tips en tools voor de begeleiding van hooggevoelige kinderen in je klas? Dan is deze workshop van 1 ½ uur iets voor jou! Lea deelt met je waarop je kunt letten bij de inrichting van het lokaal, waar hooggevoelige kinderen tegenaan lopen in de klas en geeft je andere eye-openers wat school betreft. Verder heeft Leak een heleboel boekentips en praktische oefeningen voor je.

18. Workshop Mijn masker af – de film (Gertie Mooren)

Tijdens deze workshop bekijken we de film ‘Mijn Masker Af’, die onlangs in première ging. De film handelt om de klas van juf Bo. De klas van juf Bo wordt geconfronteerd met een leerling die teveel pillen heeft geslikt. In het gesprek met haar leerlingen komt juf Bo erachter dat dit kwam door onbesproken verlies. En ook merkte ze dat er bij iedereen wel iets speelt, maar dat ze er maar weinig over weet. Ze wil meer openheid in de klas, maar stuit tegen veel muren op. In de film komen veel verliesthema’s aan de orde. En ook de maatschappelijke discussie: wie is er verantwoordelijk voor het welzijn van leerlingen? School, individuele leerkrachten, ouders, hulpverleners of instanties en politiek? Wat kunnen we doen om kinderen en jongeren beter in hun vel te krijgen?

19. Training Boekgesprekjes met … (Christel Lubse en Manon Arts)

In deze training leer je hoe je prentenboeken inzet om bewustwording en ontwikkeling te creëren om welbevinden bij kinderen te vergroten. De onderliggende boodschap in een prentenboek zorgt voor kinderen voor herkenbaarheid en maakt het onderwerp beeldend. Er is voor iedereen herkenning en ieder kind haalt de boodschap eruit die passend is bij hem of haar. Het voorlezen is een prachtige start om daar vervolgens met elkaar het gesprek over aan te gaan. Nieuwsgierig hoe het werkt? Met Boekgesprekjes met heb jij een speelse methodiek in handen waarmee je laagdrempelig het gesprek kunt aangaan met kinderen van 0-12 jaar over thema’s gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling.

AANMELDEN

Via de buttons hieronder kun je je aanmelden voor de training/workshop van jouw keuze.

Bij een aantal kun je je direct aanmelden, bij anderen kom je op hun website. Neem daarbij contact op met de betreffende professional via de contactgegevens.

Aanmelden voor een of meer workshops op zaterdag loopt via Mishane Arendell, allbookedupcuracao@gmail.com of +5999 5116 991.

MOGELIJKHEDEN GASTLESSEN/WORKSHOPS

Wij zijn beschikbaar voor gastlessen, zowel in het basis- als voortgezet als beroepsonderwijs. Heeft u interesse in een van de genoemde onderwerpen. Neem gerust contact met de betreffende professional op. U vindt onze contactgegevens via de links in de diverse trainingen en workshops of mail naar info@sos-kinderenenemoties.nl.