HET ONTSTAAN VAN
De missie om ieder kind met emoties te leren omgaan
Susan van Asten is de oprichter van SOS kinderen en emoties en de auteur van De gids over emoties bij kids. Een situatie in haar jeugd was het startpunt van haar missie om ieder kind met emoties te leren omgaan. ‘Op mijn tiende had ik een angstige ervaring. We aten thuis frietjes en er bleef een frietje in m’n keel hangen. Ik verbrandde m’n slokdarm en viel flauw. Dat flauwvallen was zo’n naar gevoel, dat wilde ik niet nog een keer meemaken. Daardoor ontwikkelde ik een angst om te eten. Want in m’n brein was een koppeling gemaakt tussen eten en flauwvallen.
Ik ben opgegroeid met liefdevolle ouders, waar ik heel dankbaar voor ben, maar ze konden me niet helpen bij deze angst. Soms reageerden ze liefdevol, maar vaak ook geirriteerd. Nu ik zelf moeder ben, begrijp ik dat maar al te goed. Toen voelde ik me echter onbegrepen en alleen. De angst om flauw te vallen werd alleen maar erger, waardoor ik als puber en jong volwassene vooral aan het overleven was in plaats van leven.
Wat mensen zagen was een puber die het goed deed op school, die vriendinnen had, het goed deed met korfbal… Oftewel, een normale thuissituatie; niets aan de hand. Omdat ik geen signalen gaf dat het niet goed zou gaan, was er geen aandacht voor hoe het écht met me ging. In mijn dagboeken schreef ik echter bladzijdes vol met hoe ellendig ik me voelde.
Susan van Asten
Oprichter, coach en trainer
Susan van Asten (1975) is moeder van een zoon en dochter en opgeleid tot NLP Master coach, kinder- en jongerencoach en trainer. Haar achtergrond ligt in het welzijnswerk als social worker waar ze bijna 20 jaar in diverse settings met kinderen, jongeren en gezinnen heeft gewerkt.
Susan is auteur van ‘De gids over emoties bij kids’ (2016, Scrivo Media) en grondlegger van de trainingen van SOS kinderen en emoties. Na deze jarenlang zelf verzorgd te hebben, biedt zij nu het persoonlijke groeitraject ‘Laat emoties vóór je werken’ voor vrouwen die last hebben van emoties die hen dwars zitten en die op zoek zijn naar innerlijke rust, zodat ze zichzelf kunnen zijn en weer voluit kunnen genieten.
WAAROM LEREN WE ALS KIND NIET AL HOE WE MET EMOTIES OM KUNNEN GAAN?
Dat veranderde toen ik met 24 jaar mijn eerste coachopleiding volgde. In dat proces ben ik met mezelf aan de slag gegaan en heb ik, door mijn gevoelens te onderzoeken, mezelf beetje bij beetje steeds beter leren kennen. Ik ontdekte hoe ver ik van mezelf verwijderd was geraakt. Eigenlijk was ik alleen nog maar hoofd en angst. Verder voelde ik niet zo heel veel. Door mijn emoties steeds beter te begrijpen en toe te laten, ontstond er weer verbinding met mezelf en ging het leven weer stromen. Mijn angsten verdwenen en ik begon volop op mezelf en het leven te vertrouwen.
Toen kwam in mij het besef, of eigenlijk de vraag, mede door het moederschap, waarom leren we dit niet op jonge leeftijd? Waarom leren we als kind niet al hoe we met emoties om kunnen gaan? We hebben allemaal emoties. Iedere dag weer. Ieder kind verdient het om hierin begeleid te worden. Ook de kinderen waar het ogenschijnlijk goed mee gaat. Zoals ik toen…
Ik geloof dat emoties een vast onderdeel moeten zijn op plekken waar kinderen dagelijks veel tijd doorbrengen.
In de loop der jaren heb ik een bevlogen team om mij heen verzameld dat deze zienswijze deelt. Samen verzorgen wij inspirerende trainingen die tot bewustwording aanzetten én praktische handvatten bieden voor iedere pedagogische professional, in welke sector dan ook.
We komen graag met jouw organisatie in contact om af te stemmen wat jullie hierin nodig hebben, zodat jullie élk kind die begeleiding in het begrijpen en gezond uiten van emoties kunnen bieden.’
Vraag een incompany training op maat aan voor jouw organisatie
TEAM
Onze trainers
Maak kennis met de trainers van SOS kinderen en emoties. Zij verzorgen de trainingen zowel met open inschrijving als incompany. Daarnaast voeren zij de individuele eindgesprekken voor deelnemers die de training online volgen.
Sanne van Mulligen
Trainer en ontwikkelaar SOS baby’s en emoties
Sanne van Mulligen (1985) is opgeleid tot psychomotorische therapeut, docent Gezondheidszorg & Welzijn en Omgangskunde en werkzaam geweest als coördinator van de BBL-opleiding en vakdocent binnen de opleiding Pedagogisch Werk. In 2020 startte zij haar eigen trainings- en coachingsbureau Libellance. Met haar expertise in het welzijn van het jonge kind traint en coacht zij ouders en pedagogisch professionals op het gebied van emoties, communicatie, lichaamssignalen en gedragspatronen.
Sanne is een betrokken en energierijke trainster en brengt haar kennis vol enthousiasme en met een vleugje humor.
.
Wendy Coppelmans
Trainer en ontwikkelaar SOS baby’s en emoties, licentietraining SOS voor kinderopvang en Werkmap Ik en mijn emoties
Wendy Coppelmans (1988) is opgeleid tot pedagoog, trainer en coach en sinds 2006 werkzaam binnen de kinder- en jeugdzorg. Wendy heeft ervaring als specialistisch medewerker in de kinderopvang en begeleider van kinderen/jongeren met autisme, ADHD, angststoornissen en schoolweigering. Haar specialisaties liggen binnen de pre- en perinatale psychologie (invloed rondom zwangerschap en geboorte) en het jonge kind. Met haar rustige karakter inspireert en motiveert zij ouders en professionals vanuit haar coachingspraktijk OOW op enthousiaste wijze.
Renske Gerritse
Trainer en ontwikkelaar SOS pubers en emoties
Renske Gerritse (1978) is moeder van twee kinderen en vanaf 2002 werkzaam geweest in het Speciaal Voortgezet Onderwijs en Praktijkonderwijs. Zij heeft zich gespecialiseerd in het ondersteunen van jongeren met leerproblemen en jongeren met een ontwikkelingsachterstand. Inmiddels begeleidt Renske vanuit haar praktijk Kr8 Coaching, pubers, ouders en professionals op een open, humorvolle en directe manier.
Sandra Smits
Trainer en ontwikkelaar SOS baby’s en emoties en licentietraining SOS voor kinderopvang en onderwijs
Sandra Smits (1985) is moeder van vier kinderen en gecertificeerd trainer en coach. Ze is jarenlang werkzaam geweest als leerkracht en kwaliteitsondersteuner. In 2016 startte ze met Sancoaching. Naast pedagogisch coach en beleidsmedewerker in de kinderopvang, traint en coacht ze ouders en professionals op het gebied van emoties, gedrag, interactie en andere (opvoed)vaardigheden. Alles vanuit een persoonlijke sfeer met ruimte voor ieders ervaringen, praktisch ingesteld en waar het kan met nuchterheid en humor.
Verena Kraaij
Trainer en ontwikkelaar Licentietraining Kinderopvang, mede-ontwikkelaar Licentietraining MBO
Verena Kraaij (1982) is moeder van twee kinderen. Tot augustus 2018 stond zij voor de klas als docent Omgangskunde in het MBO. Zij heeft zich gespecialiseerd in het werken met baby’s, kinderen, jongeren en het ouderschap en doet dit vanuit haar praktijk; Samenkind Coaching & Training. Met veel passie en plezier biedt zij trainingen en coaching aan ouders, kinderen en professionals. Verena is veelzijdig, verbindend, enthousiast en betrokken waardoor ze goed weet aan te sluiten bij deelnemers.
Christel Lubse
Trainer en mede-ontwikkelaar KinderEmotiecoach
Christel Lubse (1971) is moeder van twee dochters en opgeleid tot leerkracht en kindercoach. Ze heeft 24 jaar in het basisonderwijs gewerkt, methodes voor jonge kinderen ontwikkeld en in 2016 haar eigen praktijk gestart, Christel Lubse Coaching & Training. Hierbij werkt ze één op één en geeft groepslessen. Daarnaast verzorgt ze trainingen gericht op het welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit doet ze op haar eigen wijze: creatief, spelenderwijs en door te verbinden.
Babette van der Beek
Trainer en ontwikkelaar SOS hooggevoelige kinderen en emoties
Babette van der Beek (1971) is moeder van drie zoons, opgeleid tot kindercoach en hooggevoeligheidsdeskundige. Jarenlang was zij verbonden aan een huiswerkinstituut waar zij jongeren begeleidde met plannen, motiveren en structuur aanbrengen. Sinds 2016 begeleidt zij vanuit haar kindercoachpraktijk Babette hooggevoelige kinderen, jongeren en hun ouders in het leren omgaan met gevoelens van boosheid, angst en onzekerheid. Daarnaast geeft zij informatieve workshops over hooggevoeligheid en emoties. Dit doet zij vanuit verbinding, met aandacht en humor.
Lea Hendriks
Trainer en ontwikkelaar SOS hooggevoelige kinderen en emoties
Lea Hendriks (1969) is opgeleid tot leerkracht, intern- en ambulant begeleidster, trainer en coach. Ze is ruim 28 jaar werkzaam geweest in het onderwijs en is in 2016 met haar eigen praktijk gestart, Lea Hendriks – deskundige hooggevoeligheid. Ze heeft zich gespecialiseerd in hooggevoeligheid en begeleidt kinderen, jongeren en volwassenen met hun hooggevoelig zijn. Daarnaast geeft ze trainingen en workshops over dit onderwerp. Lea is vooral praktisch gericht, enthousiast en energiek, waardoor ze anderen weet te inspireren.
Ilse Jansen – Merkx
Trainer
Ilse Jansen-Merkx (1979) is moeder van twee kinderen. Ze heeft meer dat 20 jaar in het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs gewerkt met kinderen en jongeren met een leer- en ontwikkelingsachterstand, veelal in combinatie met ASS. Hier heeft ze geleerd om achter het gedrag van het kind te kijken. Als gespecialiseerd ambulant begeleider begeleidt ze thuiszitters om via een maatwerk traject de weg naar school terug te vinden. Vanuit haar Kinderpraktijk Heppie begeleidt ze ouders en kinderen om emoties te reguleren en zelfvertrouwen te laten groeien. Hierbij zet ze creatieve coaching/counseling in. Ook geeft ze groepstrainingen en creatieve workshops. Ze is creatief, betrokken, leergierig en enthousiast.
Debbie Thiesen
Trainer
Debbie Thiesen (1986) is moeder van twee dochters. Ze is opgeleid tot orthopedagoog, kinderyoga-docent en hypnotherapeut. Ze heeft jarenlange ervaring in het begeleiden en behandelen van kinderen, jongeren en ouders binnen verschillende jeugdzorginstanties en met uiteenlopende hulpvragen. Sinds 2017 is Debbie eigenaar van Kind- en Gezinspraktijk De Honingbij, waar ze kortdurende behandelingen geeft vanuit haar missie om zoveel mogelijk kinderen, jongeren en ouders laagdrempelig en in een zo vroeg mogelijk stadium levenslessen te bieden. Ook is Debbie verbonden aan Stichting Mijn Masker Af als mede-coördinator. Debbie is open, betrokken en een echte verbinder.
Linda van de Velde
Trainer
Linda van de Velde – de Vries (1985) is moeder van twee dochters en reeds 19 jaar werkzaam in het onderwijs. De afgelopen jaren is ze werkzaam in het speciaal onderwijs voor slechthorende kinderen en kinderen met een TaalOntwikkelingsStoornis al dan niet in combinatie met ASS/ADHD. Door de verschillende doelgroepen heeft ze geleerd om achter het gedrag te kijken en in verbinding met de kinderen te blijven, zodat er een veilige basis wordt gelegd voor ontwikkeling. In haar praktijk ‘Kom verder bij Linda’ begeleidt ze ouders en kinderen om emoties te reguleren, elkaars behoeften te begrijpen en het zelfvertrouwen te laten groeien. Tot slot geeft ze trainingen en workshops. Linda is open, spontaan, betrokken, creatief en leergierig
Sol en Storm
Illustratieve figuren in SOS materialen
Sol en Storm (2017) zijn in opdracht van SOS kinderen en emoties gecreëerd door Studio Caat om emoties – van baby, peuter, kind en puber te illustreren. Je komt ze in deze verschillende leeftijdscategorieën veelvuldig tegen in de SOS kinderen en emoties materialen. Deze afbeeldingen zijn eigendom van SOS kinderen en emoties en mogen allleen met brondvermelding van SOS kinderen en emoties (link naar deze website) gebruikt worden.
IN DE MEDIA
Publicaties, interviews en podcasts van SOS kinderen en emoties
SOS kinderen en emoties verspreidt haar kennis over kinderen en emoties graag zo breed mogelijk en verschijnt daarom regelmatig met een publicatie in de media. Ben je ook geïnteresseerd in onze visie op emoties? We schrijven graag artikelen of delen graag onze kennis met enthousiasme tijdens een interview of in een podcast.
UIT HET ARTIKEL
Je zou de beweging van emoties kunnen vergelijken met een versnellingsbak van een auto. Als we boosheid voelen, dan zet ons lijf ons in z’n vooruit. Bij kinderen vindt deze beweging heel instictief plaats en zie je dit daardoor goed. Susan van Asten: ‘Kinderen hebben een nog niet zo sterk ontwikkelde frontale cortex, oftewel ‘denkbrein’, zodat ze hun emotie nog moeilijk kunnen beredeneren en daardoor relativeren. En juist dat heb je nodig om een emotie te kunnen beheersen.’
UIT HET ARTIKEL
Sta je daar wéér politie-agentje te spelen. En hoor je jezelf wéér zeggen dat je kind zich niet moet aanstellen. Herkenbaar? Susan van Asten: ‘Ik geef ouders meer inzicht in hoe emoties bij kinderen werken en hoe ze er het beste mee kunnen omgaan. Als een kind boos is, willen ouders bijvoorbeeld vaak dat het snel kalmeert. Ik vraag dan: als je zelf boos bent, lukt het jou dan altijd om snel te kalmeren? Meestal is het antwoord nee. Waarom zou je dat dan wel van een kind verlangen? Tijdens de workshop brainstormen we wat een kind veilig kan doen om uit te razen.’
UIT HET ARTIKEL
De gevolgen van het ongeluk waren nog erger dan ze eerst dachten… Susan van Asten (44) was net moeder geworden, toen haar man een dwarslaesie kreeg. Jarenlang droeg ze in haar eentje de zorg voor haar partner, haar jonge gezin en het drukke huishouden. Dat pakte goed uit. Susan van Asten: ‘Ik voelde een enorme kracht in mezelf ontstaan. Ik ontdekte dat ik meer kon dan ik dacht. Ik bedacht oplossingen voor problemen en kreeg dingen geregeld. Ik leerde denken in mogelijkheden en kansen: hoe gaan we dit aanpakken? Hoe maken we dat beter? Het waren zware jaren, maar tegelijkertijd wees deze crisis mij de weg naar mijn kracht.’
UIT HET ARTIKEL
De Horsterse Susan van Asten (46) heeft het kwartetspel ‘Het 1ste hulp bij emoties kwartet’ uitgebracht. Hiermee wil ze bereiken dat kinderen spelenderwijs leren wat de boodschap is van emoties en hoe deze op een gezonde manier te uiten en ontladen. Voor ouders dient het kwartetspel als een bruggetje om het gedrag en de emoties van kinderen te leren (h)erkennen en om dit bespreekbaar te maken. Susan van Asten: ‘Een kind dat na een dag kinderopvang thuis loopt te stieren en druk is, krijgt vaak een boze “en nu is het genoeg” te horen van ouders. Het gedrag wordt als vervelend ervaren, terwijl het kind eigenlijk gewoon zijn behoefte wil aangeven.’
MEER ARTIKELEN
In KindVak magazine verscheen het artikel ‘Emoties bij kinderen: ze hebben jou nodig’ en in het Krachtkids magazine kon je ‘Kinderen en emoties, hoe ga je daar nu mee om?’ lezen.
PODCASTDEELNAMES
In de podcast ‘Master your life’ van Vilna van Betten praten Miranda van Dorst en Susan van Asten over SOS kinderen en emoties en de ontwikkeling van het emotiekwartet en meditatiepakket. In de podcast ‘Voor Kinderen Van Nu’ van Aukje Berkers deelt Susan haar visie op emoties, zowel voor kinderen als ons volwassenen.
ZO KUN JE MET ONS WERKEN
Inspirerende trainingen over kinderen en emoties voor professionals
Het trainersteam van SOS kinderen en emoties begrijpt als geen ander welke impact emoties hebben op zowel het kind als op jou als professional. Wij delen een diepgaand inzicht in de emoties van kinderen en de dynamiek die dit met zich meebrengt. Kinderen leren omgaan met emoties vraagt ook bewustwording van je eigen emoties. Jij bent namelijk het instrument waardoor kinderen leren en zich ontwikkelen. Onze trainingen zijn ontworpen met beide aspecten als uitgangspunt. Ze zijn praktisch, verhelderend én reflectief, zodat jij als professional concrete handvatten krijgt om effectief in te spelen op de emotionele behoeften van de kinderen waarmee je werkt.
Gastouder- en Kinderopvang
(Speciaal) primair- en voortgezet onderwijs
Jeugd- en gezinsprofessionals
Nieuwsbrief
Wil je SOS kinderen en emoties beter leren kennen en op de hoogte blijven? We sturen je graag informatie, tips en inspiratie.
SOS kinderen en emoties is een CRKBO geregistreerde instelling.
KvK 54325935
BTW-nr NL001845920B80
We doneren op structurele basis aan Stichting Het Vergeten Kind.