Het leven in een klaslokaal kan bruisen van activiteit met bijna 30 leerlingen die elk hun eigen set emoties ervaren. Als leerkracht heb je niet altijd de luxe om direct te reageren op elke uiting van frustratie. Hoe kun je dan toch een omgeving creëren waarin heftige emoties de ruimte krijgen?

de kracht van krassen

Voor leerlingen waarbij frustratie regelmatig hoog oploopt, kan het helpen om een eenvoudige afspraak te maken. Wanneer de spanning en frustratie opkomen, mag de leerling een blaadje pakken om op te krassen. Krassen kan een bevrijdende uitlaatklep zijn, waarbij opgekropte energie op een krachtige manier tot uiting komt.

het brein kalmeren

Door ruimte te geven om deze energie te uiten, kan het brein van de leerling kalmeren. Op het moment van heftige emoties is leren vaak niet meer mogelijk, omdat het brein blokkeert bij intens oplopende emoties. Dit is een natuurlijke beschermingsreactie van ons brein. Het besef dat leerlingen op dat moment niet ontvankelijk zijn voor leerstof is cruciaal. Geef het brein de ruimte om te kalmeren, zodat er later weer ruimte ontstaat voor reflectie en gesprek.

De weg naar conversatie

Zodra er ruimte is gecreëerd, kun je samen met de leerling kijken naar wat er dwarszat en wat er nog nodig is. Het opstarten van een gesprek kan vaak al voldoende zijn om de leerling weer op weg te helpen.

Dit proces van bewustwording over de werking van het brein bij heftige emoties is een essentieel onderdeel van onze training, waarin leerkrachten een dieper inzicht krijgen in zowel de blokkades van leerlingen als hun eigen rol in dit proces.

Samen grip op emoties – dé emotietoolbox voor het onderwijs