“Ruim 20 jaar geleden werkte ik zelf nog in de kinderopvang als pedagogisch medewerker. Ik zat in de flexpool voor de kinderdagverblijven in Utrecht e.o. Als flexpoolmedewerker was ik de helpende hand bij uitval en zorgde ik voor de continuïteit van de opvang. Een rol die me bewust maakte van de impact op de emotionele veiligheid van de kinderen.

een warm pedagogisch klimaat

Als invaller bracht ik niet alleen voor de kinderen, maar ook voor mijn collega’s een nieuw gezicht mee. Ik besefte dat ik een belangrijke rol speelde in het handhaven van een emotioneel veilige omgeving. Het viel me op dat veiligheid niet alleen betrekking had op de kinderen, maar ook op de teamdynamiek. Samen met mijn collega’s streefde ik naar een warm pedagogisch klimaat waarin elk kind gezien werd en de aandacht kreeg die het verdiende.

met een huilende baby op schoot

Op een dag kwam ik een kinderdagverblijf binnen waar werkelijk alles op zijn kop leek te staan. Een collega slaakte een opgeluchte kreet: “Wat fijn dat je er bent, hopelijk kun jij wel de hele week blijven.” Verbaasd vroeg ik me af waarom deze opmerking nodig was, aangezien ik voor de hele week was ingepland.

Al snel zat ik met een huilende baby op mijn schoot. Mijn collega hoopte dat ik haar kon kalmeren. Ik ben samen met haar op de grond gaan zitten en zachtjes wiegend zei ik tegen de kleine H.: “Wat een boel tranen, huil maar even hoor. Wat wil jij ons allemaal vertellen?”. Ik voelde haar steeds meer ontspannen en rustig worden.

Terwijl ik daar zat, kwam de nieuwsgierige dreumes J. naar me toe. “Baby niet meer huilen?”, vroeg hij. Ik gaf aan dat de baby even heel veel tranen had, maar dat de tranen nu volgens mij weg waren en ze nu inderdaad niet meer hoefde te huilen. “Baby blij?”, vroeg hij toen. We keken samen naar de baby die inmiddels in slaap aan het vallen was. Ik vroeg aan J.: “Wat denk jij? Is ze blij?”. “Neeeeeee, baby moe!”, antwoordde hij. Toen vroeg ik hem: “En jij? Ben jij blij?” Waarop hij zei: “Ja, ik ben blij. Jij lief!”

het belang van emotionele beschikbaarheid

Dit moment illustreerde voor mij het belang van emotionele beschikbaarheid in de kinderopvang. Het vraagt om oprechte betrokkenheid, om werkelijk aanwezig te zijn. Kinderen geven feilloos aan wat ze nodig hebben, als we maar durven kijken en luisteren.

een emotioneel veilige omgeving creëren

En nu, als trainer van SOS kinderen en emoties, zie ik opnieuw hoe belangrijk het is dat pedagogisch medewerkers werken aan emotionele beschikbaarheid als basis om daarmee een emotioneel veilige omgeving te kunnen creëren. Onze trainingen bieden niet alleen concrete handvatten om dit te bereiken, maar fungeren ook als een spiegel waarmee je naar jezelf en je team kunt kijken. Samen kunnen jullie een stevige basis leggen voor de emotionele ontwikkeling van de kinderen.

Laat mijn verhaal een inspiratie zijn voor jou als professional om dagelijks te werken aan het bieden van een veilige, liefdevolle omgeving voor de kinderen die aan jouw zorg zijn toevertrouwd.

Spelenderwijs opgroeien met emoties – dé emotietoolbox voor de kinderopvang